Hem » Nyheter » Förhandsbesked i skattefrågor
Publicerat 12 december 2018 i kategorin Nyttiga tips
Förhandsbesked i skattefrågor
Om du är osäker på hur Skatteverket kommer att bedöma ett visst förfarande skatterättsligt kan det vara bra att känna till att Skatteverket inte lämnar några bindande förhandsbesked. Vill du veta hur Skatteverket ser på en viss situation skatterättsligt kan du dock skicka en skriftlig fråga till dem. Det gör du enklast på skatteverket.se under fliken Kontakta oss. Då får du normalt ett skriftligt svar på din fråga under givna förutsättningar. Svaret är inte bindande men Skatteverket brukar hålla sig till de svar man lämnat skriftligt.
Skatterättsnämnden
För att få ett bindande förhandsbesked i en skattefråga måste du ansöka om förhandsbesked hos Skatterättsnämnden.
Alla som är eller kan bli skyldiga att betala någon av de skatter som kan omfattas av ett förhandsbesked har rätt att ansöka. Vilka skatter det är framgår av lag (1998:189) om förhandsbesked i skattefrågor.
För att ett förhandsbesked ska meddelas måste det vara
- av vikt för dig som sökanden eller
- för en enhetlig lagtolkning eller rättstillämpning.
Frågan måste också vara av rättslig karaktär, det vill säga inte gälla värdering eller bevisning, och vara olöst i den meningen att svaret inte klart framgår av lagstiftning eller praxis.
När en ansökan kommit in görs först en preliminär bedömning av om frågan går att besvara genom ett förhandsbesked och om ansökan behöver kompletteras. Därefter får Skatteverket yttra sig över ansökan. Ytterligare skriftväxling mellan parterna förekommer som regel.
När skriftväxlingen avslutats förbereds ärendet av en skattejurist i samråd med en kollega och föredras för nämnden, som fattar beslut. Därefter utformas förhandsbeskedet inom kansliet och delges parterna.
Det tar cirka tre månader, efter det att skriftväxlingen är avslutad, att få ett förhandsbesked.
En ansökan som gäller inkomstskatt måste komma in senast den dag då en deklaration senast ska lämnas som underlag för den beskattning som frågan avser. En ansökan som gäller moms eller punktskatt ska ha kommit in innan den första redovisningsperiod som berörs av frågan har börjat.
Publicerat 14 april 2025
Undvik kvarskatt nästa år
Nu är det möjligt att se deklarationen för beskattningsåret 2024 digitalt. Får du pengar tillbaka eller måste du betala kvarskatt? Vad kan du göra för att inte få kvarskatt att betala 2026? Målet – ingen kvarskatt! Redan nu är det dags att se över hur inkomsterna för 2025 kommer att beskattas när vi lämnar in deklarationen i maj 2026. Syftet med att arbetsgivare …
Läs mer
Publicerat 14 april 2025
Momspaketet antaget i EU – vad händer nu?
Den 11 mars antog EU formellt ViDA – ett omfattande reformpaket som ska digitalisera momshanteringen i Europa och som vi skrivit om tidigare. Nu börjar den svenska resan mot implementering, och det är hög tid för både företag och redovisningskonsulter att sätta sig in i vad som väntar. Fredrik Andersson Carlö, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, ger sin bild av nuläget – och …
Läs mer
Publicerat 14 april 2025
Vanliga deklarationsmissar för enskilda näringsidkare – och hur du undviker dem
Deklarationssäsongen är i full gång och bokslutet för dig som är enskild näringsidkare ska snart vara klart för att kunna ligga till grund för beskattningen. I den här artikeln lyfter vi några tips på hur du undviker fel i din deklaration. Avdrag för ränteutgifter En fysisk person får kontrolluppgifter på de ränteutgifter som har betalts under året. Kontrolluppgift …
Läs mer
Publicerat 14 april 2025
Dags att deklarera – nyheter och tips för dig som privatperson!
Den 2 maj ska deklarationen för dig som privatperson senast vara inne hos Skatteverket om du inte har fått anstånd att lämna den senare. Här kommer några bra tips på vägen. Nyheter i årets deklaration Förra året var första gången som plattformsföretag skulle lämna kontrolluppgifter i vissa fall vid uthyrning av fast egendom, försäljning av personliga tjänster, …
Läs mer
Publicerat 14 april 2025
Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra
När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder. Den medicinska rehabiliteringen ansvarar sjukvården för. Ditt ansvar som arbetsgivare Rehabiliteringsansvaret gäller oavsett om sjukdomen eller skadan har uppstått …
Läs mer
Publicerat 12 mars 2025
Nordic Smart Government – en digital revolution för nordiska småföretag
Ett unikt nordiskt samarbete håller på att förändra spelplanen för små och medelstora företag. Med målet att minska administration, automatisera affärsprocesser och möjliggöra gränsöverskridande handel, är programmet Nordic Smart Government & Business på väg att skapa ett digitalt ekosystem som sätter Norden i framkant. En av de som varit högst delaktig i programmet är …
Läs mer
Publicerat 12 mars 2025
Lag på hållbarhetsrapportering kan dröja
EU-kommissionens nya förslag på hållbarhetsrapportering enligt CSRD innebär att 80 procent av företagen undantas. De storföretag som ska följa CSRD får inte föra över sina rapporteringskrav på mindre underleverantörer. – Förslaget kallas ambitionssänkning, verklighetsanpassning eller en smartare väg till målet beroende på vem som uttalar sig. Eftersom vi ser att företag …
Läs mer
Publicerat 12 mars 2025
Dags att planera semesterdagarna – har du koll på vad som gäller?
Den 31 marsmarkerar semesterårsskiftet för många företag. Det innebär att du som arbetsgivare måste hantera både intjänade och sparade semesterdagar på rätt sätt. Här får du koll på vad som gäller och vilka åtgärder du behöver vidta innan deadline? Innan den 31 mars måste arbetsgivaren se till att de semesterdagar som inte går att spara tas ut i ledighet. Det är endast …
Läs mer
Publicerat 12 mars 2025
Deklarationstidpunkter för aktiebolag under 2025
Dags att fokusera på när aktiebolag ska lämna in inkomstdeklarationen och betala kvarskatt 2025. Inlämning av deklarationen För aktiebolag kan inlämningstidpunkten för inkomstdeklarationen vara lite mer komplicerad än för privatpersoner. Aktiebolag kan lämna in inkomstdeklarationen vid fyra tillfällen under året. Vilken tidpunkt som aktiebolaget ska lämna in sin …
Läs mer
Publicerat 13 februari 2025
Småföretagarna går med vinst – men rådgivning kan lyfta dem ännu högre
Trots utmanande tider visar en ny rapport från Företagarförbundet att 76 procent av Sveriges småföretagare har gått med vinst de senaste tre åren. Men många brottas fortfarande med att känna sig trygga i att verksamheten följer rådande lagar och regler – särskilt skatteregler som ofta upplevs som svåra att förstå. Undersökningen lyfter också fram redovisningskonsulternas …
Läs mer
Gå till startsidan