Publicerat 18 december 2015 i kategorin Artiklar

Tjänsteställe när arbetsplatserna skiftar

I ett nytt ställningstagande redogör Skatteverket för hur tjänstestället ska fastställas för anställda som har skiftande arbetsplatser.

Var du som anställd har ditt tjänsteställe ska fastställas för varje anställning eller uppdrag för sig, oavsett om det handlar om en kortare eller en längre arbetsperiod. Ditt tjänsteställe har bland annat betydelse för din arbetsgivare vid utbetalning av reseersättning och traktamente samt för dig när du yrkar avdrag för resor till och från arbetet.

Huvudregel

Enligt huvudregeln är ditt tjänsteställe den plats där du enligt anställningsavtalet ska utföra ditt arbete. En sådan plats brukar exemplifieras med en fast inrättning som butik, fabrik, verkstad, kontor eller sjukhus. Men även en bygg- eller anläggningsplats kan utgöra tjänsteställe. Det gäller dock främst för dig med en tidsbegränsad anställning som exempelvis projekt- eller provanställning.

Utför du ditt arbete huvudsakligen i din bostad, som till exempel distansarbetare eller konsult, är bostaden ditt tjänsteställe enligt huvudregeln.

Är du fast anställd vid ett bemanningsföretag för att under en längre tidsperiod upprätthålla en viss funktion vid ett kundföretag är arbetsplatsen vid kundföretaget ditt tjänsteställe. Även bland företag i strålskyddsbranschen är det vanligt att personal anställs för att sköta en viss funktion hos kundföretaget. Har du en sådan anställning är ditt tjänsteställe normalt vid kundföretaget.

Alternativregel

Omfattas du inte av huvudregeln men besöker arbetsgivarens lokaler i genomsnitt mer än en gång per vecka för att till exempel hämta material eller för förberedelser, bör du enligt Skatteverkets uppfattning anses ha ditt tjänsteställe där.

Dina resor mellan bostaden och arbetsgivarens lokaler ses då som vanliga resor till och från arbetet och inte som resor i tjänsten.

Bostaden är tjänsteställe

Kan inget naturligt tjänsteställe pekas ut därför att arbetet utförs på skiftande platser och arbetsgivarens lokaler besöks sällan, kan bostaden utgöra ditt tjänsteställe. Denna undantagsregel har införts särskilt med tanke på de byggnads- och anläggningsarbetare som i sin anställning utför arbete på skilda platser och inte regelmässigt besöker arbetsgivarens lokaler. Regeln är dock avsedd att tillämpas även för andra kategorier anställda som i sin anställning har sådana förhållanden att något tjänsteställe varken kan fastställas utifrån huvudregeln eller alternativregeln.

Är du tillsvidareanställd vid ett bemanningsföretag eller ett företag som arbetar under liknande förhållanden är bostaden tjänsteställe om du typiskt sett utför arbeten på olika platser. Kravet är att arbetsplatserna växlar och att du står till arbetsgivarens förfogande och avlönas även under uppehåll mellan uppdragen.

Ändrade förhållanden

Du kan få ett nytt tjänsteställe vid ändrade förhållanden, till exempel vid stadigvarande byte av arbetsuppgifter eller arbetslokal. I ett sådant fall byts tjänstestället omedelbart.

Vid tillfälligt förändrade förhållanden kan det dock vara oklart hur tjänstestället ska fastställas, det finns inte någon tydlig regel för detta. Orsaker till sådana ändrade och ofta oförutsedda förhållanden kan till exempel vara uppsagda avtal, ändrad orderingång, väderförhållanden eller att du skadat dig och tillfälligt får nya arbetsuppgifter.

Enligt Skatteverkets uppfattning bör sådana tillfälliga förändringar av arbetssituationen normalt inte påverka ditt tjänsteställe. I de fall det initialt finns en osäkerhet om den framtida arbetssituationen, bör bedömningen lämpligen göras på cirka två års sikt för att både du och arbetsgivaren ska ha en kontinuitet i tjänsteställets placering som ger en förutsägbarhet om beskattningen.

SKV ställningstagande, 2015-09-16, dnr: 131 436185/15/111

Företagsaktuellt nr 1 2016

Publicerat 13 november 2024

Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning

Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser på detta – både för att uppfylla nya lagkrav, och för att stärka konkurrenskraften och locka gröna investerare. Men vad innebär egentligen hållbara finanser, och varför är de så viktiga? …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri

Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos de anställda och avdragsgilla för arbetsgivaren. Beskattning av julklappar hos anställda   Utgångspunkten är att alla ersättningar du ger till dina anställda är skattepliktiga …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på

Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda  Julbord med julfest för anställda ses normalt som intern representation och är då skattefria för de anställda.   Avdragsrätten för representation för företaget är däremot mycket …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”

Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om sitt arbete, hur vi kan skapa lönsamma företag i utsatta områden, samt vilken roll redovisningskonsulter kan spela. Hans Hallengren har över 30 års erfarenhet av företagande och är starkt …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång

Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna på att redan nu börja arbeta med hållbarhetsredovisning, även om det ännu inte är ett krav. Jeanette Isaksson, Auktoriserad Redovisnings- och Lönekonsult på Akisa, berättar hur du kan komma …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare

I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller ett mindre aktiebolag. Reglerna är inte beslutade än, men föreslås träda i kraft den 1 januari 2025. Förenklingar för enskilda näringsidkare   För enskilda näringsidkare som …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Bedrägerier mot företag – här är varningssignalerna

De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id och vips är bankkontot tomt. Genom att lära dig känna igen varningssignalerna kan du undvika att gå i fällan. Bedragare arbetar både metodiskt och långsiktigt och presenterar ofta …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Maximera din utdelning som fåmansdelägare – att tänka på innan årsskiftet

Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på om du har tagit ut tillräckligt med lön för att kunna tillgodoräkna dig ett löneutrymme vid beräkning av gränsbeloppet enligt huvudregeln nästa år? Beskattning av utdelning från …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt

Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, berättar hur hon tror att regeln kommer påverka företagen och dess inhyrda konsulter, samt vad du som hyr in konsulter bör tänka på. Lagen (2012:854) om uthyrning av arbetstagare, den så kallade …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Så bidrar redovisnings- och lönekonsulter till företagets framgång

Som företagare är du ständigt upptagen med att driva verksamheten framåt, samtidigt som du måste hålla koll på nya regelverk, ekonomi och skydda företaget mot brott. Genom att samarbeta med auktoriserade redovisnings- och lönekonsulter kan du frigöra tid för tillväxt och innovation. Här visar vi hur de kan hjälpa dig att möta dagens och morgondagens utmaningar. Stora krav på …

Läs mer

Gå till startsidan