Publicerat 19 september 2024 i kategorin Artiklar

Slopat krav på papperskvitto – tänk på detta och digitalisera din bokföring

Du har säkert inte missat att en efterlängtad lagändring trädde i kraft den 1 juli? Företagare har länge sett fram emot att slippa spara alla papperskvitton. I stället räcker det att spara en fotad kopia av kvittot som underlag för bokföringen. Det är en efterlängtad lagändring som kommer spara både tid och pengar. Men är det bara att kasta kvittot – eller är det något mer du behöver tänka på? Och om du vill digitalisera din verksamhet på riktigt – borde du inte ta ett steg till?

Bokföringslagen ändrades den 1 juli och nu är det tillåtet att överföra ett papperskvitto till digital form och kasta det ursprungliga papperskvittot direkt. Samma sak gäller en leverantörsfaktura som företaget fått i pappersform – när den har skannats in kan man kasta pappersfakturan.  En förutsättning för att kunna kasta originalhandlingen är att all information överförs korrekt och utan förlust eller förändring.  

Bokföringsnämnden förtydligar regeln 

I lagen har man ytterligare preciserat att uppgifter inte får försvinna i överföringen med hänsyn till ”tekniska metoder, organisatoriska åtgärder och övriga omständigheter”.  

Vad menar då lagstiftaren med det?  

Det är en fråga som Bokföringsnämnden har till uppgift att svara på. Denna statliga myndighet har bland annat till uppgift att förtydliga bokföringslagen. Reglerna om detta finns i Bokföringsnämndens vägledning om Bokföring. I början av sommaren presenterade Bokföringsnämnden förslag till vilka förutsättningar som ska vara uppfyllda för att ett företag ska kunna kasta den ursprungliga handlingen. Enligt tidsplanen ska reglerna beslutas i början av hösten – så kanske är beslutet fattat nu när du läser den här artikeln? 

Enligt förslaget ansvarar företaget självt för att den tekniska lösningen och de organisatoriska åtgärderna fungerar så att inga uppgifter förändras eller försvinner under överföringen 

 Vidare skriver Bokföringsnämnden att det till exempel kan handla om kontrollfunktioner i programvaran och utrustningen. Viktigt med fungerande rutiner Företaget behöver också ha rutiner och kontrollfunktioner för att säkerställa att alla uppgifter finns med på ett kvitto som fotats eller en faktura som skannats.  

Det är i företagets intresse att säkerställa att rutinerna fungerar vid överföringen. Om ett kvitto fotats slarvigt och inte alla uppgifter finns med, kan man förlora viktig information om vad som köpts in. Likaså om bara första sidan av fakturan skannas in, men inte baksidan med detaljerad information om inköpet. Bra rutiner är avgörande! 

Krav i annan lagstiftning 

Det är viktigt att notera att vissa lagar, som tullagstiftningen eller regler i andra länder, fortfarande kan kräva att originalfakturor sparas. Företag som berörs av dessa krav behöver spara originalen även om inte bokföringslagen kräver det. 

Digitalisera på riktigt 

Det här är som sagt en efterlängtad lagändring – men är det ett tillräckligt steg om man vill digitalisera sin verksamhet? Naturligtvis inte – det här är bara en åtgärd som minskar den administrativa kostnaden men innebär inte en digitalisering på riktigt. För att verkligen dra nytta av digitaliseringens fördelar, bör företagare sikta på att använda digitala kvitton och riktiga e-fakturor som inte är PDF-filer utan kan integreras direkt i bokföringssystemen. 

Oavsett hur långt du som företagare har kommit på din digitaliseringsresa så kan en Auktoriserad Redovisningskonsult eller Auktoriserad lönekonsult ge dig rätt stöd och råd på vägen. De kan sätta upp bra rutiner för överföringen från papper till digitalt och hjälpa dig att ta nästa steg på digitaliseringsresan. 

The post Slopat krav på papperskvitto – tänk på detta och digitalisera din bokföring appeared first on Tidningen Konsulten.

Publicerat 17 oktober 2024

Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare

I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller ett mindre aktiebolag. Reglerna är inte beslutade än, men föreslås träda i kraft den 1 januari 2025. Förenklingar för enskilda näringsidkare   För enskilda näringsidkare som …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång

Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna på att redan nu börja arbeta med hållbarhetsredovisning, även om det ännu inte är ett krav. Jeanette Isaksson, Auktoriserad Redovisnings- och Lönekonsult på Akisa, berättar hur du kan komma …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Bedrägerier mot företag – här är varningssignalerna

De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id och vips är bankkontot tomt. Genom att lära dig känna igen varningssignalerna kan du undvika att gå i fällan. Bedragare arbetar både metodiskt och långsiktigt och presenterar ofta …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Maximera din utdelning som fåmansdelägare – att tänka på innan årsskiftet

Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på om du har tagit ut tillräckligt med lön för att kunna tillgodoräkna dig ett löneutrymme vid beräkning av gränsbeloppet enligt huvudregeln nästa år? Beskattning av utdelning från …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt

Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, berättar hur hon tror att regeln kommer påverka företagen och dess inhyrda konsulter, samt vad du som hyr in konsulter bör tänka på. Lagen (2012:854) om uthyrning av arbetstagare, den så kallade …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Så bidrar redovisnings- och lönekonsulter till företagets framgång

Som företagare är du ständigt upptagen med att driva verksamheten framåt, samtidigt som du måste hålla koll på nya regelverk, ekonomi och skydda företaget mot brott. Genom att samarbeta med auktoriserade redovisnings- och lönekonsulter kan du frigöra tid för tillväxt och innovation. Här visar vi hur de kan hjälpa dig att möta dagens och morgondagens utmaningar. Stora krav på …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Skydda företaget mot penningtvätt – här är de vanligaste metoderna

Tyvärr blir det allt vanligare att kriminella nätverk nyttjar företag för att tvätta pengar och dölja brottslig verksamhet. Detta kan drabba alla branscher och företag. Finanspolisen och Ekobrottsmyndigheten har sammanställt några av de vanligaste metoderna som du bör vara uppmärksam på. Olika brottsupplägg    De flesta stora kriminella nätverken använder …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Så skyddar du BRF:en mot ekonomisk brottslighet

Den ekonomiska brottsligheten mot bostadsrättsföreningar ökar. Den senaste tiden har det uppmärksammats hur ekonomiska brottslingar plundrar föreningarna. Här berättar vi hur du skyddar dig och din förening mot brott. Varje år flödar omkring 120 miljarder igenom landets bostadsrättsföreningar. Det gör föreningarna attraktiva för oseriösa aktörer och kriminella. En …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Lina Andersson: Allt fler kunder ställer krav på att vi ska arbeta hållbart

Home of Textile säljer dekor, möbler och textil till projektkunder, butiker, E-handlare och direkt till konsument. De senaste åren har de tagit stora steg mot hållbarhet, trots att de är ett litet företag utan lagkrav på hållbarhetsredovisning. För att komma igång tog de hjälp av NSRS – en manual anpassad för små och medelstora företag. Marknadschefen Lina Andersson berättar …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Anlitar du sommarvikarier? Tänk på detta!

Ungdomar har svårare att bedöma risker och konsekvenser av olika handlingar, till skillnad mot de flesta vuxna. Därför är det extra viktigt ta sitt ansvar som arbetsgivare om du anlitar sommarvikarier. Här är några viktiga saker att tänka på. Ha tydliga säkerhetsrutiner  Generellt drabbas nyanställda oftast av skador i arbetet. Många olyckor händer till och med den …

Läs mer

Gå till startsidan