Publicerat 18 december 2015 i kategorin Artiklar

Tjänsteställe när arbetsplatserna skiftar

I ett nytt ställningstagande redogör Skatteverket för hur tjänstestället ska fastställas för anställda som har skiftande arbetsplatser.

Var du som anställd har ditt tjänsteställe ska fastställas för varje anställning eller uppdrag för sig, oavsett om det handlar om en kortare eller en längre arbetsperiod. Ditt tjänsteställe har bland annat betydelse för din arbetsgivare vid utbetalning av reseersättning och traktamente samt för dig när du yrkar avdrag för resor till och från arbetet.

Huvudregel

Enligt huvudregeln är ditt tjänsteställe den plats där du enligt anställningsavtalet ska utföra ditt arbete. En sådan plats brukar exemplifieras med en fast inrättning som butik, fabrik, verkstad, kontor eller sjukhus. Men även en bygg- eller anläggningsplats kan utgöra tjänsteställe. Det gäller dock främst för dig med en tidsbegränsad anställning som exempelvis projekt- eller provanställning.

Utför du ditt arbete huvudsakligen i din bostad, som till exempel distansarbetare eller konsult, är bostaden ditt tjänsteställe enligt huvudregeln.

Är du fast anställd vid ett bemanningsföretag för att under en längre tidsperiod upprätthålla en viss funktion vid ett kundföretag är arbetsplatsen vid kundföretaget ditt tjänsteställe. Även bland företag i strålskyddsbranschen är det vanligt att personal anställs för att sköta en viss funktion hos kundföretaget. Har du en sådan anställning är ditt tjänsteställe normalt vid kundföretaget.

Alternativregel

Omfattas du inte av huvudregeln men besöker arbetsgivarens lokaler i genomsnitt mer än en gång per vecka för att till exempel hämta material eller för förberedelser, bör du enligt Skatteverkets uppfattning anses ha ditt tjänsteställe där.

Dina resor mellan bostaden och arbetsgivarens lokaler ses då som vanliga resor till och från arbetet och inte som resor i tjänsten.

Bostaden är tjänsteställe

Kan inget naturligt tjänsteställe pekas ut därför att arbetet utförs på skiftande platser och arbetsgivarens lokaler besöks sällan, kan bostaden utgöra ditt tjänsteställe. Denna undantagsregel har införts särskilt med tanke på de byggnads- och anläggningsarbetare som i sin anställning utför arbete på skilda platser och inte regelmässigt besöker arbetsgivarens lokaler. Regeln är dock avsedd att tillämpas även för andra kategorier anställda som i sin anställning har sådana förhållanden att något tjänsteställe varken kan fastställas utifrån huvudregeln eller alternativregeln.

Är du tillsvidareanställd vid ett bemanningsföretag eller ett företag som arbetar under liknande förhållanden är bostaden tjänsteställe om du typiskt sett utför arbeten på olika platser. Kravet är att arbetsplatserna växlar och att du står till arbetsgivarens förfogande och avlönas även under uppehåll mellan uppdragen.

Ändrade förhållanden

Du kan få ett nytt tjänsteställe vid ändrade förhållanden, till exempel vid stadigvarande byte av arbetsuppgifter eller arbetslokal. I ett sådant fall byts tjänstestället omedelbart.

Vid tillfälligt förändrade förhållanden kan det dock vara oklart hur tjänstestället ska fastställas, det finns inte någon tydlig regel för detta. Orsaker till sådana ändrade och ofta oförutsedda förhållanden kan till exempel vara uppsagda avtal, ändrad orderingång, väderförhållanden eller att du skadat dig och tillfälligt får nya arbetsuppgifter.

Enligt Skatteverkets uppfattning bör sådana tillfälliga förändringar av arbetssituationen normalt inte påverka ditt tjänsteställe. I de fall det initialt finns en osäkerhet om den framtida arbetssituationen, bör bedömningen lämpligen göras på cirka två års sikt för att både du och arbetsgivaren ska ha en kontinuitet i tjänsteställets placering som ger en förutsägbarhet om beskattningen.

SKV ställningstagande, 2015-09-16, dnr: 131 436185/15/111

Företagsaktuellt nr 1 2016

Publicerat 14 april 2025

Dags att deklarera – nyheter och tips för dig som privatperson!

Den 2 maj ska deklarationen för dig som privatperson senast vara inne hos Skatteverket om du inte har fått anstånd att lämna den senare. Här kommer några bra tips på vägen. Nyheter i årets deklaration  Förra året var första gången som plattformsföretag skulle lämna kontrolluppgifter i vissa fall vid uthyrning av fast egendom, försäljning av personliga tjänster, …

Läs mer

Publicerat 14 april 2025

Momspaketet antaget i EU – vad händer nu?

Den 11 mars antog EU formellt ViDA – ett omfattande reformpaket som ska digitalisera momshanteringen i Europa och som vi skrivit om tidigare. Nu börjar den svenska resan mot implementering, och det är hög tid för både företag och redovisningskonsulter att sätta sig in i vad som väntar. Fredrik Andersson Carlö, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, ger sin bild av nuläget – och …

Läs mer

Publicerat 14 april 2025

Vanliga deklarationsmissar för enskilda näringsidkare – och hur du undviker dem

Deklarationssäsongen är i full gång och bokslutet för dig som är enskild näringsidkare ska snart vara klart för att kunna ligga till grund för beskattningen. I den här artikeln lyfter vi några tips på hur du undviker fel i din deklaration. Avdrag för ränteutgifter  En fysisk person får kontrolluppgifter på de ränteutgifter som har betalts under året. Kontrolluppgift …

Läs mer

Publicerat 14 april 2025

Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra

När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder. Den medicinska rehabiliteringen ansvarar sjukvården för. Ditt ansvar som arbetsgivare  Rehabiliteringsansvaret gäller oavsett om sjukdomen eller skadan har uppstått …

Läs mer

Publicerat 14 april 2025

Undvik kvarskatt nästa år

Nu är det möjligt att se deklarationen för beskattningsåret 2024 digitalt. Får du pengar tillbaka eller måste du betala kvarskatt? Vad kan du göra för att inte få kvarskatt att betala 2026? Målet – ingen kvarskatt!  Redan nu är det dags att se över hur inkomsterna för 2025 kommer att beskattas när vi lämnar in deklarationen i maj 2026. Syftet med att arbetsgivare …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Nordic Smart Government – en digital revolution för nordiska småföretag

Ett unikt nordiskt samarbete håller på att förändra spelplanen för små och medelstora företag. Med målet att minska administration, automatisera affärsprocesser och möjliggöra gränsöverskridande handel, är programmet Nordic Smart Government & Business på väg att skapa ett digitalt ekosystem som sätter Norden i framkant. En av de som varit högst delaktig i programmet är …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Dags att planera semesterdagarna – har du koll på vad som gäller?

Den 31 marsmarkerar semesterårsskiftet för många företag. Det innebär att du som arbetsgivare måste hantera både intjänade och sparade semesterdagar på rätt sätt. Här får du koll på vad som gäller och vilka åtgärder du behöver vidta innan deadline? Innan den 31 mars måste arbetsgivaren se till att de semesterdagar som inte går att spara tas ut i ledighet. Det är endast …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Deklarationstidpunkter för aktiebolag under 2025

Dags att fokusera på när aktiebolag ska lämna in inkomstdeklarationen och betala kvarskatt 2025. Inlämning av deklarationen  För aktiebolag kan inlämningstidpunkten för inkomstdeklarationen vara lite mer komplicerad än för privatpersoner. Aktiebolag kan lämna in inkomstdeklarationen vid fyra tillfällen under året. Vilken tidpunkt som aktiebolaget ska lämna in sin …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Lag på hållbarhetsrapportering kan dröja

EU-kommissionens nya förslag på hållbarhetsrapportering enligt CSRD innebär att 80 procent av företagen undantas. De storföretag som ska följa CSRD får inte föra över sina rapporteringskrav på mindre underleverantörer. – Förslaget kallas ambitionssänkning, verklighetsanpassning eller en smartare väg till målet beroende på vem som uttalar sig. Eftersom vi ser att företag …

Läs mer

Publicerat 13 februari 2025

Friskvårdsbidrag – vad gäller 2025?

Nytt år och dags att förnya träningskortet. För arbetsgivare som erbjuder sin personal ett friskvårdsbidrag finns det några saker att tänka på. Tre förutsättningar för skattefrihet  Friskvårdsbidrag är en form av personalvårdsförmån som en arbetsgivare har möjlighet att erbjuda sina anställda. Utgångspunkten är att förmåner som den anställde får från arbetsgivaren …

Läs mer

Gå till startsidan